Å, Ä och Ö

Gott Folk! Gutår och skål i glaset!

Nu är jag tillbaka, med alla 29 bokstäver. Känns bra må jag säga! Som ni kan ha märkt så har jag inte uppdaterat mig på ett tag, detta eftersom att jag inte har haft tillgång till internet. Men nu har jag internet, trådlöst. Grejen är dock den att det är väldigt dåligt internet, långsamt och kostar efter hur mycket man använder det. En konstig variant där du betalar efter hur mycket du belastar internet. Vi har 1GB att använda per månad, om vi går över den GBn så kostar det oss  10nz$, om vi går över det så kostar det 50 cent per MB. Vilket är asdyrt. Så en sida som youtube drar mer än en sida som google. Men vi måste nog uppgradera oss till 3GB per månad, 1GB räcker inte så långt.

21 september

Idag så gick vi upp tidigt, runt klockan åtta på morgonen, vi hade lite saker att stå i innan vi skulle åka till Dunedin. Så vi lagade lite mat och packade lite, och då ringde Gabriella. Vi hade försökt att få tag i henne några dagar utan att lyckas. Så efter att ha irrat omkring i Auckland och letat efter henne i ungefär en kvart så hittade vi henne, och hennes kille Craig, tillslut. Vi satte oss på ett café och pratade lite, Craig som är från Dunedin sa att han kanske kunde fixa ett jobb åt och Gabriella sa att hon hade jobb åt oss i Auckland. Men eftersom att vi redan hade flygbiljetter till Dunedin så kunde vi tyvärr inte ta jobbet. Efter fikat så skyndade vi till bussen som tog oss till flygplatsen. Inrikes flygplatsen i Auckland var väldigt liten och personalen var trevlig och hjälpte oss med incheckningen, planet var även det väldigt litet och det tog ca en timme och fyrtiofem minuter att flyga till Dunedin.

   Efter att ha landat i Dunedin så irrade vi än en gång runt, denna gång för att hitta transfer in till staden. Det visade sig att man antingen kunde ta en buss, eller taxi. Bussen kostade 33 dollar per person och taxin kostade 70 dollar, så vi beslöt oss för att ta taxi då det inte var så stor prisskillnad.

   Vårt hostel visade sig vara ett mycket mysigt litet ställe. Vi hade bara panikbokat och hade ingen aning om hur det skulle vara. Det fanns ett litet kök, med gratis kryddor och andra varor som före detta gäster glömt kvar, internet café, en bra mysig matsal, trevlig personal… Men… det var för jävla kallt. Isoleringen i nya Zeelands hus är inget att tala om. Husen är byggda för korta, relativt varma vintrar. Man har tex bara en ruta i fönstren och inte tre som i Sverige, en ruta ger knappt någon isolering alls. På rummet var det kanske 12-14 grader och utomhus var det runt 8-10 grader. Så man går runt med tjocka tröjor och jacka på sig inne, vårt element fungerade inte heller för den delen.

   Vid det här laget så hade vi fått nog av snabbmat och tänkte att vi skulle bli lite nyttigare och laga vår egen mat, så vi gick och letade efter någon mataffär, utan att lyckas. Så vi fick handla på en liten affär som hade öppet dygnet runt, det var skitdyrt och utbudet var värdelöst. Ett paket flingor kostade 50 kronor. Mer har jag inte att säga om denna dag. Tack för mig.




vårt hostel i Dunedin.   skymning i Dunedin.


Då Dunedin är en gammal Skottsk stad så finns det många
fina viktorianska hus. man försökte bygga upp staden precis
som Edingburgh.









Kommentarer
Postat av: jihante

grattis på skandinaviska-prickdagen! här hemma har inget direkt förändrats än, anton och ida fixar till sitt nya place, Elias går ut med sin stora svarta hund och jag går kvar på komvux. en liten skillnad har varit att jag varit helt sjuk rik pga att jag fick min första studie månads bidrag (4000+) och min tredje (2600+) så jag har levt loppan och köpte fåniga, larviga saker och nya kläder.

hoppas att något fasligt monster från antarktis inte anfaller er (eller ett muterat radioaktivt född-från-testsprängnings sak från stilla havet för den delen) och att ni får en behaglig vistelse ett halvt varv runt jorden.

/jonte



(btw så får du gärna säga till om det finns ett smartare sätt att sända dig personliga medelanden)

2009-10-09 @ 09:03:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0