De forsta dagarna 15-18

jag har redan skickat det har i ett mail till lite folk, men redigerar det lite och skriver till lite... sa ni som har last det kan skita i att lasa det. eller lasa det igen. ni gor som ni vill...




Gott folk!

Jag har nu skaffat mig en blogg, tankte skaffa naganting lite "haftigare", sa som en reseblogg eller dylikt, men det var bara krangligt, och blogg.se verkar enkelt... sa tankte att det har far duga, ni far noja er med det.

Jag sitter i skrivande stund pa mitt hostel i Auckland, tankte uppdatera er lite om vad som hant under resan.
Resan borjade med bil upp till Arlanda, dar fick vi vanta pa planet ett tag, an sa lange var allt bra, men saker kom att bli mer kaotiska under resans gang.
Vi gick pa planet, Thai, dar jag satt bredvid en kille som heter Jonas, satt och samtalade med honom under nastan hela resan, hade bara sovit en timme natten innan.
En jobbig javla norrman ifran norvik i nordnorge satt daremot framfor mig och pratade oavbruttet om helt ointresanta saker som bara rorde honom sjalv, jag slapp som tur va prata med honom, men Yrsa fick det lite jobbigare. Jag fick i alla fall sova tre timmar den natten.
Nasta dag var vi framme i Bangkok, jag var nu oerhort trott och det kandes som att jag skulle svimma vilken sekund som helst, men efter mycket vatten sa kandes det lite battre, aven ifall jag fortfarande var valdigt trott.
Vi tankte att det kunde vara lite roligt att aka in till Bangkok istallet for att sitta pa en flygplats i 13 timmar, sa det gjorde vi. Jag Yrsa och ett gang svenskar.
Nar vi gick ut ur entren for att ta en taxi in till stan sa mottes vi av en obeskrivlig hetta och en luftfuktighet som inte var av denna jord, det kandes som att man inte skulle kunna andas overhuvudtaget, men det kunde man.
Sa val inne i bangkok efter ca en och en halv timme (trafikstockning), sa delades gruppen i tva, tva tjejer holl sig for sig sjalva och vi andra drog vidare.
Ganska snart efter det sa traffade vi pa ett gang thais som ville guida oss i tuk tuks, sa vi drog med dom, vi akte forst och sag pa buddha statyerna och efter det sa drog vi till natt stalle som salde adelstenar i smycken och dylikt, som visst bara har oppet i thailand en vecka om aret, annars sa exporterar dom bara (the golden argosy factory export center, hette stallet)... vi vart tipsade i forvag av en thaikille vi traffade pa ett buddhastalle, som tidigare hade arbetat i sverige, att kopa pa oss smycken och salja utomlands for typ dubbla priset. men det gjorde vi inte. Yrsa kopte daremot en rubinring och Jonas kopte ocksa en massa smycken. billigt.
jag trodde ett par ganger under min visstelse i Thailand och Bangkok att jag skulle do av uttorkning, man maste dricka hela tiden! heeeela tiden! 
Sa efter vi vart pa alla stallen sa fragade vi om det fanns nanstanns att ata och dom sa att dom kannde till ett bra billigt sea food stalle som dom skjutsade oss till. men det var stangt sa dom tog oss till ett annat stalle. gratis. Sjalv sa vagade jag inte ata nagan mat da stallet var lite halvskabbig, och jag vagade inte riskera att bli magsjuk, men jag fick mycket vatten i alla fall.
Nar vi var klara sa gick vi ut, dar tuk tuk chaufforerna fortfarande vantade och skjutsade oss tillbaka till stallet vi vart hamtade pa, gratis.
Sa vi gick upp ditt vi hadde blivit avlamnade forsta gangen, nar vi kom in till bangkok, dar hittade vi en taxi och akte tillbaka till flygplatsen. jag hade fortfarande inte sovit, sa min hjarna fungerade knappt under den har tiden, som tur var fick jag sova lite i taxin, men det tog bara 30-40 minuter att aka tillbaka, eftersom att traffiken var battre. men val tillbaka pa flygplatsen sa sov jag lite till.

Nar vi hade checkat in och klarat av allt krangel och satt pa flyget sa somnade jag direkt, sov under i princip hela vagen tillbaka forutom vid tre tiden da jag vaknade upp till en duns i golvet som lat ungefar som att nagon hade tappat en vatettenmelon i golvet jag kollade mig omkring for att se vad det var som hade gett ljudet ifran sig, for att se att det ligger en kvinna i 60 ars aldern pa golvet och kort efterat sa hor man nagan skrika "Is there a doctor onboard?!" Yrsa svarade snabbt "I know CPR" och gick fram till kvinnan som knappt andades och tog hennes puls, strax efter det sa sag hon att kvinnan blinkade till och strax efterat sa kom en doktor som satt precis bredvid oss fram och kollade till henne, dom fick ordna med dropp, som fick hangas upp i taket med tejp, och hon fick ligga kvar pa golvet, de tva ganger hon forsakte stalla sig upp sa svimmade hon bara. En reporter kom fram och fotade, ifall att det skulle komma att vara med pa nyheterna. efter att kvinnan fatt ligga pa golvet i ca tva timmar sa tog dom henne till en mer avskilld plats dar dom kollade till henne. Som jag forstod det sa hade hon valdigt lagt blodtryck och var uttorkad, det fanns inga tecken pa stroke.

Efter detta sa var vi i alla fall framme i Auckland jag kannde mig lite mer utvilad och vi tog oss ut till utgangen dar vi skulle bli uppmotta, det var bara det att det inte fanns nagan dar att hamta oss, vi hade namligen landat en timma tidigare, da vi hade haft medvind.
Sa efter en timmas letande sa hittade vi en tjej som skulle se till att vi kom fram till vart hostel och var maoriska busschauffor som skjutsade oss upp till mt. Eden, som ar en gamal vulkan, dar vi skulle fa en utblick over staden.
efter detta sa drog vi till vart hostel dar vi somnade direkt. klockan 16... och sov till klockan 8 dagen efter. Vi delar rum med nagra personer, en kille fran lettland, en kille fran frankrike, en tjej fran malaysia och en tjej fran tyskland.

Idag har vi fixat bank och telefonkort, och varit och pratat med folket pa work new zealand headquarters. Att fixa bank var forvanansvart enkelt, men tog en himla massa tid. bara japaner som jobbade pa banken dessutom, det ar en massa asiater har! nar man gar pa gatan sa ser man dom hela tiden, dom pratar inte engelska heller... det verkar vara mest indier, japaner, kineser... och nagra koreaner tror jag? lite svart att hora...
Vi har dessutom bokat flyg till Dunedin ganska langt ner pa sodra on. Men vi har ingenstans att bo pa annu, ett alternativ ar att ta in pa hostel. pa manga hostels sa kan man bo gratis om man jobbar nagra timmar om dagen dar... det ar schysst, sa det funderar vi pa! eller kanske lite WWOOFING, att arbeta pa ekologiska gardar och fa mat och uppehalle for jobbet. Men soka jobb ska vi gora, sa snart som mojligt.
Dunedin verkar schysst, det ar en gamal skottsk stad, med mycket viktoriansk arkitektur, det ar aven sa langt bort man kan komma ifran Sverige, utan att hamna i havet.
Det ar en studentstad med ett stort universitet och nya zealands anda slott... inte sa jatte stor, men inte sa jatte liten.
Man marker pa folket har att dom inte tycker att man ska stanna i Auckland. det kanns som att ingen gillar Auckland, folk fragar inte hur lange man ska stanna har, eller om man ska soka jobb har... dom fragar nar man ska dra har ifran.

Imorgon sa ska vi antagligen bara dra runt lite i stan, kanske hora av oss till Bella ocksa, var svenska kontakt har i Auckland. annars sa har det inte hant sa mycket mer. Ni lar hora av mig snart igen, pa aterseende!

Kommentarer
Postat av: matilda

jag antar att "lite svart att hora..." betyder att det är svårt att hora? jobbigt alltså :(



men jag förstår fortfarande inte att ni inte tog med mig, hur kunde ni lämna mig här!?

2009-09-19 @ 11:38:11
URL: http://hardcoretits.blogg.se/
Postat av: Jonna

Jag är sådär riktigt jävla avundsjuk. Punkt.

2009-09-19 @ 12:16:18
URL: http://degradation.blogg.se/
Postat av: jonte

jag måste säga att jag är imponerad att yrsa hade kraft nog att hoppa upp och rädda en stackars kvinna medans alla föll av utmattning och hetta runt om er.

2009-09-28 @ 08:46:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0