Resan. 17 Februari - 5 Mars

Jag hoppar över att skriva om de första dagarna från 17-19 eftersom att dessa bara var i Christchurch och därför inte så jätte spännande.

Första dagen 19 Februari:

Christchurch
- Franz Josef

Det blev en tidig morgon, tåget avgick redan klockan 8:00 och vi var tvungna att checka in redan tjugo minuter innan avgång, vilket betydde att vi var tvungna att gå upp vid 6:15, men jag gick upp vid 6:45 och då var det bråttom! Klädde på mig och gick i princip...

Vi mötte Yrsas föräldrar samt morföräldrar vid deras hotel där shuttlen som skulle ta oss till tågstationen avgick ifrån, vi åkte dit och checkade in. Det är nästan som att flyga, att åka tåg i Nya Zeeland, angående reglerna om bagage i alla fall. Man får ha två bagage, båda motsvarande 20kg som inte får vara störe än de angivna måtten, samt ett litet handbagage. Det visade sig dock att de inte var så petiga som det lät i papprerna, precis som med de inrikes flygen.

Efter att ha stått och väntat ett tag så var det dags att borda tåget, det var en mycket vacker dag, inte alls som de föregående dagarna i Christchurch. Vi satt mittemot ett äldre par från Australien som började resan med att klaga på att de inte såg någonting, och pratade extra högt, som att de ville att vi skulle höra och säga något i stil med: "Nej men det är ingen fara, vi byter gärna platser med er!", som barn brukar göra. Jag menar, kom igen, de missade att se det första berget, men det kommer ju mer! resan var ju ändå fyra timmar lång... Men nog klagat på äldre par från Australien. Resan var i vilket fall väldigt vacker, tåget hade en öppen vagn där man kunde stå och titta och fota, så där stog vi ett bra tag, jag och Yrsa.

Efter att ha åkt tåg i dryga fyra timmar, nästan fem, så var vi framme i Greymouth där vi hyrde två bilar och började vår resa mot Franz Josef, det känndes lyxigt att få åka bil igen, speciellt då vi bara har använt oss av kollektivtrafik sen dagen vi lämnade Alexandra i slutet av oktober, den 26:e närmare bestämt (tre månader, tre veckor och tre dagar!). Efter att åkt bil i ca. tre timmar så var vi framme vid vårt hostel, YHA Franz Josef, där checkade vi in och lämnade våra saker på rummet, drack lite kaffe och fikade. Efter fikat så begav vi oss ut till en glaciär nära Franz Josef, dryga tio minuter med bil. Det finns faktiskt bara två glaciärer som ligger i en regnskog i världen, en på Nya Zeeland och en i Chile. Det var väldigt fint i stort, vid glaciären, men att gå genom regnskogen var lika häftigt som att se själva glaciären, vi kom den inte så jättenära. När vi var påväg tillbaka till bilen så såg vi en hellikopter som landade på parkeringen, de kom ut och frågade oss om vi hade sett två nakna tjejer springa runt vid glaciären, vilket vi inte hade, så det fanns inget vi kunde göra för att hjälpa till.

Senare på kvällen så åt vi kex med olika ostar och drack rödvin, mycket gott och ett bra avslut på en lyckad dag. sen var det dags att sova! och vi fick äntligen sova med täcken!! Vi hade inte gjort det sedan vi lämnade Alexandra Backpackers, vilket var i mitten av oktober, den 13:e närmare bestämt (tre månader, två veckor och sex dagar!).

Andra dagen 20 Februari:

Franz Josef - Queenstown

Morgonen började med en gemensam frukost på vandrarhemmet och vi begav oss därefter mot Fox Glacier, på vägen mot Queenstown. Den här gången så kom vi bra mycket närmare glaciären än vad vi gjorde föregående dag, men ändå inte ända framme vid den. Naturen var storslagen med höga gröna berg, små bäckar som rann längs vägen samt forsar.

Vi fortsatte därefter vår resa mot Queenstown och stannade och åt lunch i Haast. Det blev många stopp på vägen, naturen är väldigt vacker på västkusten, väldigt varierande, allt ifrån regnskogar, stora floder, kala berg, öppna slätter och klarblå sjöar. Men det vackraste stället vi åkte förbi måste ändå vara mellan de två sjöarna, Lake Wanaka och Lake... någonting... Två stora sjöar med majestätiska berg i bakgrunden.

Vi stannade och tog en fika nära Wanaka, då resan var väldigt lång, och fortsatte sedan mot Queenstown. Vi stannade till på vägen för att leta efter en inspelningsplats till Sagan om Ringen, scenen där de åker på floden och man får se två stora statyer, jag tror att vi kan ha sett den, men är inte säker... statyerna var datoranimerade i vilket fall, så dom såg vi inte.

Efter att ha åkt bil nästan hela dagen så var vi framme i Queenstown där vi checkade in på vandrarhemmet, runt 19:00, Vandrarhemmet höll hög standard för att vara vandrarhem, men det var däremot ganska dyrt, så man fick i alla fall vad man betalat för...

Vi tog en promenad längs stranden och gick runt lite i staden, Yrsas föräldrar samt morföräldrar gick ut och åt, vi åt på vandrarhemmet och kollade på TV.

Tredje dagen 21 Februari:

Queenstown - Te Anau

Vi började med en gemensam frukost på vandrarhemmet, sedan städade vi rummet, packade och checkade ut. Vi lämnade packningen i bilen och gick sedan ner till "hamnen", där vi bokade Jetbåt, i väntan så var vi i ett undervattensobservatorium.
Efter båtturen så gick jag och Yrsa och åt lunch på Hell (en pizzakedja). Medan vi satt där och åt så såg vi en stor affisch utanför som det stod "Gotland" med stor text på upptill och nedtill så stod det "Lundby". Vi tyckte att det var lite underligt så vi gick ut för att kolla efter att ha ätit klart och det visade sig att det var leksaker designade av "Micki Leksaker AB in Sweden".

Vi letade upp Yrsas föräldrar och begav oss sedan till en gondla (linbana) som vi åkte upp på berget med. Det var väldigt fin utsikt när man blickade ut över staden och sjön. Vi vandrade även en kortare bit i skogen på berget.
Efter att ha varit på berget så var det dags att åka vidare till Te Anau, resan tog oss ca fyra timmar. När vi kom fram så åt vi pastasallad och avslutade även denna dag med kex, ost och vin.